Mağaza Atmosferi Doğru Oluşturulduğunda Satışlar Artar
"Sizlere yeni bir sezona başlarken müşterilerimizin mağazalarımızda karar verme süreçlerini etkileyen bir kaç önemli faktörden söz etmek istiyorum. Bunların başında gelen faktör MAĞAZA ATMOSFERİdir. Çünkü görsel mağazacılık felsefesine ve değerlerine göre doğru ve düzgün yapılmayan mağaza yerleşimi, satışlarımızı düşürür. Ürünümüz ne kadar kaliteli olursa olsun, DOĞRU YERDE, DOĞRU ŞEKİLDE VE DOĞRU MİKTARDA satışa sunulmamışsa satamaz...
satın almaya yönelten birincil etkendir. Müşterilerimizin satın alma kararları içinde bulundukları ruh
halinden etkilenir. Öyleyse görsel düzenlemelerimizde ve mağazamızın genel atmosferinde müşterilerimizin ruh hallerini olumlu yönde etkileyecek ve onları daha mutlu, huzurlu ve keyifli hissettirecek tüm detaylar bizim konumuzun en önemli gerçeğidir. Bu noktada en önemli bir diğer faktör ise eğitimli ve içten satış danışmanlarıdır. Özellikle plansız alışverişe çıkan müşterinin satın alması görsel anlamda etkilenmesi ve şans eseri her hareketi ve sözcükleri ile eğitimli satış danışmanına rastlaması sonucu oluşacaktır.Hepimiz özellikle hazır giyim sektöründe global pazarda yaşanan gelişmelerin tüm firmaları yoğun bir rekabetin içerisine soktuğu gerçeğini birlikte yaşıyoruz. Rekabetin aşılması için tüm uzmanların birleştiği çözüm farklılık yaratmaktır. Bu yüzden ülkemizdeki ve dünyadaki en kesin gerçek perakende de fark yaratan satar gerçeğidir.Bu noktada her fırsatta tekrarladığımı bir kez daha hatırlatmak istiyorum. Perakende de görsel sergileme mağazayı bir tiyatro sahnesi olarak görmek demektir. Duvarlar ve tavan arasında sahne kurulur;
aydınlatma, teşhir üniteleri, görsel iletişim ile set oluşturulur ve ürünler oyunu başarı ile oynayan oyuncular olarak bu sahnede yerini alır. Bu oyunun her unsurunun birbiri ile uyum içinde ve birbirini tamamlayan şekilde olması oyunun başarı şansını arttırır. Dünyada görsel sergileme konusunda eğitim, Sahne Tasarımından geçer, ülkemizde Ekim 2008 döneminden itibaren ben de bu konuda Mimar Sinan Üniversitesi Sahne Tasarımı bölümünde Görsel Satış dersi vermeye başlıyorum ve umuyorum ki Sahne Tasarımı Bölümü olan bir çok üniversitede bu ders okutulmaya ve sektörümüze bu konuda gün geçtikçe daha fazla eğitimli tasarımcı kazandırılmaya devam edilir. Mağazanın girişi, vitrini, ön sunum hikayesi, mağaza içi ve vitrindeki renkler, aydınlatma, müzik, temizlik, koku, teşhir malzemeleri, dekorasyon malzemeleri, soyunma kabinleri gibi mağazanın imajını oturtan etkenlerin tümü mağaza atmosferini oluştururlar Mağaza atmosferinin marka imajına tamamen uyumlu olması gerekir. Marka olma yolunda giden firmaların hepsi, görsel mağazacılık kurallarına mağaza içinde ve de mağaza dışında önem vermek durumundadırlar. Mağaza atmosferinin müşteriyi keyif alacak şekilde etkilemesi için, görselcilerin biraz müşteri ergonomisi, anatomisi ve psikolojisi
bilmesi şarttır, örneğin tüm insanlarda boyundan yukarısında, beynin sağ tarafı yüzün sağ tarafını kontrol eder. Boynun aşağısında, beynin sağ tarafı vücudun sol tarafını kontrol eder. Bu, sağ göz önceliğine neden olur. Bu da, gözlerin sağdaki bir noktaya yönelmesine neden olan beyin hareketinin bir sonucudur ve böylece sağa yöneliriz. Sağdan giriş, kilit sunumlardan birisini içermelidir. Müşteriyi girişten itibaren ilgili ürünlerin arasından anahtar lokomotif ürünlere doğru yönlendirmelidir. Anahtar lokomotif ürünler mağaza girişinin ilk adım içerisinde ve genellikle sağ noktadan itibaren 45 derecelik bir açıyla yerleştirilir. 90 derecelik yönelmeler kolay hareket edebilme açısından bedeni zorlar ve bu nedenle tercih edilmez. Ayrıca, ürün ambalaj renginin satışı önemli ölçüde etkilediğini anlayan pazarlamacılar, mağaza içi dekorasyonda da doğru renk seçiminin satışı arttıran etkin bir faktör olabileceği görüşüne varmışlardır. Bu nedenle son yıllarda mağazacılık alanında, çok eski çağlardan beri doğu kültürlerinde fazlaca kullanılan kromoterapi yani renk
biliminden yararlanılmaktadır. Vitrin ve mağaza içi dekorasyonda renk seçerken bu bilimin kurallarına dikkat etmek müşteri psikolojisini olumlu yönde etkileyecektir.Renkler, müşterileri mağaza içine çekme ve alışveriş yapma olasılığını arttırma gücüne sahiptirler. Ancak, burada önemli olan bu uyarıcı faktörlerin hangi bölümlerde veya reyonlarda ne yoğunlukta kullanıldığıdır. Renklerin gerektiğinden fazla kullanımı dikkat çekici olmakla birlikte müşterilerin böyle bir ortamdan rahatsızlık duymasına da neden olabilir. Bu nedenlerden dolayı renklerin anlamlarını, kullanılacakları doğru yerleri ve hangi kombinasyonlarla kullanılacağını bilmemiz gerekir. Satış danışmanlarının günlük mağaza içi teşhirleri düzeltirken bile uygulayacakları kombinasyonları bu renk bilgisi doğrultusunda doğru yapmaları söz konusu olacağından mağazada çalışan herkesin bilmesi gereken bir konudur renk bilimi.Bu iki örnekten yola çıkarak biliyoruz ki artık, mağazacılıkta atmosfer konusu, son yıllarda pazarlamacılar tarafından da dikkate alınan bir konudur.
Yoğun rekabete karşı ayakta kalmak isteyen ve hatta daha da ilerlemek isteyen çağdaş ve
rekabetçi perakendeciler, mağazalarının hem iç görünümüyle hem de dış görünümüyle müşterinin tüm duyularına hitap etmelidir. Çünkü müşteriler, mağaza atmosferinin alışverişe uygun olup olmadığını beş duyusuyla ve önceki yaşamış olduğu deneyimlerle birleştirerek yaparlar. Bu yüzden de mağaza içersindeki görsel sunumların ve görsel sunum malzemelerinin etkinliğinin arttırılması gerekir. Bu etkinliğin artması için, sunumlarda denge sağlanmalı, inişliçıkışlı olarak sergilenen ürünler gözün hareket etmesi sağlanmalı, ürünlerin uygun bir şekilde gruplandırılması gerekir. Böylelikle müşteriler alışveriş yaparlarken daha keyif alırlar, mağazaya yeniden gelmek isterler, fısıltı gazetesi olumlu
yönde çalışır ve mağazanın bilinirliği yükselir buna bağlı da satışlar artar.." (Pınar Salman
MAĞAZA ATMOSFERİ DEĞİŞKENLERİ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder